Megközelítési szempontok, célok
A 7-8. osztályos modul azoknak a tanároknak szól, akik elvégezték a Bothmer-képzést és Waldorf-iskolákban taníthatnak mozgás és testnevelés tantárgyat az 1-6. osztályokban.
A Waldorf-iskolákban tanító tanároktól elvárjuk, hogy képük legyen arról, hogyan is tekintünk a gyermekek mozgásrendszerének fejlődésére és annak hatásaira, szellemi-lelki lénytagjaira.
A testnevelés tantárgy célja, hogy a gyermekek képesek legyenek saját mozgásrendszerük fölötti kontrollra, összetett mozgásformák tudatos irányítására, energiáik megfelelő időben és helyen történő mozgósítására és annak értelmes irányítására.
Elvárások a tanároktól
- Ismeri az 1-6. osztályra vonatkozó Waldorf-kerettantervet, annak céljait, szempontjait és tanítási tartalmait.
- Ismeri a gyermekfejlődés archetipikus természetét.
- Bensőséges ismerete van általában a mozgás természetéről.
- Képes a tantervet egy teljesen nyitott rendszerként kezelni, melyben a gyermekekben észlelt változó szükségleteket figyelembe véve rugalmasan "építkezik".
- Ismeri és alkalmazni képes a Bothmer-gimnasztikai gyakorlatokat.
- Tisztában van a játék és a sport fogalmainak meghatározó különbözőségeivel.
- Legalább két sportágban ismeretei és tapasztalatai vannak, melyekkel képes a tanulókat versenyekre felkészíteni.
Eltérés az állami tantervtől
- A sportjátékokat, a csapatsportokat és a versenyeztetést a Waldorf-iskolákban 12 éves kor után kezdjük bevezetni, majd a versenyzést mértéktartóan fokozzuk és ezt fontos pedagógiai eszközként kezeljük.
- A versenyzés olyan, a tanár által használt és felügyelt elem, amellyel növelheti a csapatmunkát, ösztönözheti a részvételt, egyes diákokat a teljesítmény magasabb fokára emelhet.
Az eltérés oka
- A gyermekek mozgásfejlődését ebben a korban elsősorban az ínakban és a szalagokban végbemenő változások jellemzik . Fontos a belső és a külső világ közötti kölcsönhatás megélése.
- Erőteljes igény mutatkozik a külső világ tapasztalatok útján való felfedezésére.
- Ha ebbe az életkorba érve a tanulóknak nincsen erősen megalapozott képzelőerejük, belső képalkotó fantáziájuk, a pubertás e szakaszában a bennük felébredő érzelmi erők elsodorhatják őket.
- A korábban a mozgás és testnevelés tantárggyal is megtámogatott képzeletbeli gazdagság, erős mentális képalkotás segít kifejezni és rendbe szedni az érzelmek fellobbanásait.
Mindezek figyelembevételével a képzés célja egyrészt a fenti alapelveket tükröző látásmód megismertetése, másrészt gyakorlati tapasztalatok megszerzése a különböző sportágak alapmozgásainak, bevezető játékainak valamint versenyszabályainak elsajátításával, gyakorlásával.
Tanítási tartalmak
- Bothmer-gimnasztika: "ritmus"-"egyensúly"- "zuhanás"ugrás a középpontba" gyakorlatok.
- Hogyan kapcsolódnak a Bothmer-gyakorlatok a különböző sportágak mozgás-formáihoz, hogyan segíthetik azok átélését, gyakorlását.
Sport
A mellékletben mindazokat a sportágakat és mozgásformákat részletesen összefoglaltuk, melyek 7-8. osztályban szükséges tanítani, ill. taníthatók, természetesen a lehetőségek és a tárgyi feltételek figyelembevételével. Ezek a következők:
Sportágak
- Akrobatika
- Atlétika
- Cirkuszművészet
- Kézilabda
- Kosárlabda
- Röplabda
- Tájfutás
- Tollaslabda
- Torna
Játékok
- Ultimate
- Rugby
- Floorball
- Korfball
- Softball
Egyéb szabadtéri tevékenységek bevezetése
- Sziklamászás
- Kajal-kenu
- Hegymászás
- Síelés
A modul felépítése
- A képzés időtartama 60 óra.
- A 60 óra gyakorlati, elméleti és vizsga feladatokból épül fel.
- A 60 óra 10, egyenként 6 órás blokkból áll, általában hétvégeken.
- A két vizsganap a tanított és gyakoroltatott sportágak, játékok mozgásanyagáról, módszertanáról, szabályairól ad tükröt, mind elméletben, mind gyakorlatban. (A melléklet tartalmazza a vizsgakérdéseket, és a bemutatandó gyakorlatokat).
- A gyakorlati képzés fontos része a tanári segítségadás elsajátítása. Ez elsősorban tornában és akrobatikában jelentős, de minden sportágnál szerepet kap.
Tanterv
Erősítés
- Erősítés a testnevelés órán, szerepe a fiúk és lányok szemszögből.
- Erősítés és testtartásjavítás kapcsolata.
- Dinamikus és statikus erőfejlesztés.
- Saját testtömeg és a súlyzó szerepe.
- Játékos erőfejlesztés a testnevelés órán.
Streching – nyújtás
- Mi a streching? Statikus és dinamikus nyújtás.
- A nyújtás élettani és fiziológiai szempontjai.
- Főbb izomcsoportok és egyéni és páros gyakorlatai.
- Egyéni és páros gyakorlatok. Alkalmazásuk a testnevelés órán.
Szertorna
Talajtorna
Gurulóátfordulások
- Gurulóátfordulás előre – különböző kiinduló helyzetből, különböző befejező helyzetbe. Tigrisbukfenc.
- Gurulóátfordulás hátra - különböző kiinduló helyzetből, különböző befejező helyzetbe.
- Gurulóátfordulás talajon és szekrényen, akadály felett.
- A tornaelemek helyes végrehajtása és a segítségadás módja.
- Kézállásba fellendülést előkészítő természetes mozgások, játékok, beépítésük az óra menetébe.
- Kézállásba fellendülés – falnál, szabadon, segítségadással.
- Támlázás. Támlázás talajon, szeren – padon, korláton, zsámolyon, stb.
- Cigánykerék: előkészítő és rávezető játékos feladatok.
- Helyes technikai végrehajtás kialakítása, segítségadás lehetőségei.
Átfordulások
- Kézenátfordulás előkészítése, a lendítőláb tudatosítása, a támasz, a sasszé szerepe, kiegészítő tornaeszközök (szivacs, szivacsbála) használata.
- Kézenátfordulás előre, hátra, helyből – bógni.
- Kézenátfordulás előre, hátra lendületszerzésből. Helyes technikai végrehajtás kialakítása. Segítségadás szerepe, alkalmazása.
- Fejenátfordulás – fejbillenés talajon. Helyes technikai végrehajtás kialakítása. Segítségadás szerepe, alkalmazása.
- Szaltó: magasabbról alacsonyabb helyre, dobbantó, minitramp használatával, segítségadással.
- Gúla – gúlaépítés játékos formái. Kettes gúla, csoportos gúla.
Szekrényugrás
- Szekrényugrást előkészítő mozgások – játékok, utánzó mozgások, akadályok segítségével.
- Szekrényugrás oktatásának előfeltételei – kül. gyakorlatok helyes technikai végrehajtása.
- Lendületszerzés, dobbantó használata, légmunka, talajfogás, segítségnyújtás.
Gyakorlatok
- Felguggolás, leugrás – kül. feladatok végrehajtása.
- Felguggolás bukfenc.
- „Egyből” bukfenc.
- „Kismcska”ugrás - felguggolás, leugrás lábterpesztéssel.
- „Nagymacska”ugrás – terpeszátugrás lendületszerzésből hosszába állított szekrény fölött, kéztámasszal a szekrényen.
- Fejenátfordulás keresztbe állított szekrényen.
Atlétika
- Ugrások: távolugrás, hármasugrás, magasugrás.
- Dobások: gerelyhajítás, diszkoszvetés, súlylökés kislabda hajítás.
- Futások: váltófutás, akadályfutás, rövid- és hosszútávfutás, álló és térdelőrajt, futóiskola, terepfutás, tájékozódási futás.
Távolugrás
- helyből távolugrás egy lábbal, páros lábbal,
- nekifutás, lendületszerzés, elrugaszkodás, légmunka, talajfogás,
- lépő-technika, zsugor-technika.
- Hármasugrás: a hármasugrás technikai végrehajtása
- Magasugrás: Súlypontemelkedés, lendületszerzés kitámasztás, légmunka, leérkezés.
- Átlépő technika,ollózás, guruló flop.
- Kislabda-hajítás: A helyes technikai végrehajtás elsajátítása – hajító mozdulat, célba
- dobások, helyből, három lépésből, lendületből dobások, keresztlépés kialakítása.
- Súlylökés: Golyófogás, helyes lökőmozdulat kialakítása, lökés helyből, lendületszerzéssel (becsúszással), esetleg pörgéssel.
- Futóiskola: Jogging, sarokemelés, térdemelés, váltottlábú futás, szkipp, ritmikus futás, egyéb futás- és ugrás-előkészítő gyakorlatok
Kézilabda
- Előkészítő játékok: kidobók, pontszerző játékok, vonallabda padlabda, senki-földje, királylabda.
- Célba dobás, távolba dobás, passzolás, dobás-elkapás.
- Csapatjáték kialakítása: támadó játék, védekező játék – emberfogás/területvédelem.
- Kapura lövés talajról és felugrásból.
- Szabályok – egyszerűtől a konkrét szabályokig, pontozás.
Röplabda
- Előkészítő játékok: zsinórlabda, vaklabda, szabadulás a labdától, börtönlabda, tartsd a levegőben, büdös bab…
- Alapérintések: alkarérintés, kosárérintés, alsó nyitás.
- Szabályok, pontozás.
- Mini-röplabda – 2-2, vagy 3-3 fős játék.
Kosárlabda
- Mozgás a labdával: gyors megállás, védekező állás, sarkazás, felugrás a kosárradobás megakadályozására, mozgás védekező állásba.
- Dobás – elkapás: kétkezes mellső átadás-mellkas dobás, pattintott passz, oldalsó passz, fej feletti passz, gerelypassz.
- Kosárra dobás: fektetett dobás, set shot,”láb-fej – ugrós” rádobás, dobó csel (foul shot), dobóverseny játékok-33, szálkázás.
Tollaslabda
- Fogás, alapütések: - fej fölötti felső ütés,alsó ütés,
- fonák és tenyeres (backhand, forehand, overhand),
- egyenes ütés,
- lecsapás,
- ejtés,
- szerva,
- helyezkedés egyéni és páros játék esetén,
- szabályok és pontozás.
Óraszervezés
- Pozitív tanulási környezet megteremtése az életkornak megfelelő tevékenységek kiválasztásával, formák, pozitív visszajelzés (dicséret) alkalmazásával és a ragályos lelkesedés által.
- Meglévő tárgyi feltételek kihasználása, lehetőségei. Továbbfejlesztési lehetőségek, szükséges felszerelések beszerzésnek feltételei.
- Közös megbeszélések, műhelymunka keretén belül.
Értékelés
A modul során a hallgatók írásban és gyakorlatban vizsgáznak a leadott anyagból és tanítási gyakorlatukat a modul vezetői értékelik.